iklan berbayar

Iklan Berbayar

PRU13 : Pilih Parti atau Calon

Pilihanraya bakal berlangsung tidak lama lagi. Parti-Parti politik pada masa ini sudah bersedia menyenaraikan calon yang bakal mewakili parti mereka. Ada juga dikalangan ahli parti melobi kuat untuk menjadi calon dan ada juga yang sudah tidak mahu mempertahankan kerusi yang disandangnya dan mahu calon baru mengantikan tempatnya. Pelbagai cerita boleh kita dengar mengenai calon yang mahu bertanding, calon yang digugurkan dan sebagainya. Cerita-cerita ini boleh di baca dan tonton dalam surat khabar, berita online, blog parti politik dan para penyokongnya, dalam FB serta pelbagai sumber media alternatif yang tanpa sempadan sekarang.

Jika mengundi nanti..anda mahu pilih parti atau calon.

Bagi ahli atau penyokong tegar parti politik tidak kira dari parti BN atau PR, semestinya mereka akan menyokong calon yang datang dari parti mereka. Jika calon yang diamanahkan mewakili sesuatu kawasan parlimen atau DUN tidak menepati kehendak penyokong salah satu calon yang tidak dipilih, pemimpin parti tetap menasihati supaya ahli-ahli ini tetap menyokong calon berkenaan dan jangan sabotaj calon yang mewakili parti berkenaan. Walaupun tidak bersetuju, namun atas sayangkan parti dan mahu memastikan parti tersebut menang maka mereka yang tidak bersetuju dengan calon yang diamanahkan tersebut akan tetap menyokong calpn berkenaan atas sebab kesetiaan kepada parti.

Ini adalah untuk ahli parti dan penyokong setianya. Apa pula bagi pengundi yang berkecuali atau lebih mudah di lebel pengundi atas pagar, mahu pilih parti atau calon..

Bagi pengundi atas pagar, besar kemungkinan faktor calon akan difikirkan dahulu sebelum memilih parti yang hendak diwakili. Kenapa memilih calon dahulu..Jawapannya mudah,,jika calon yang bertanding itu jenis yang boleh berkerja, tidak rasuah, menjaga kebajikan, mudah didampingi rakyat dan yang paling penting mereka berkerja untuk rakyat kerena mereka adalah kuli rakyat yang memilihnya itulah yang akan dipilih sebagai calon kawasanya sebelum melihat parti apa yang diwakilinya. Sebagai contoh, jika parti BN mencalonkan calon yang sama mempertahankan kerusi kawasannya tetapi calon tersebut tidak menjalankan tugas dengan baik maka pengundi tidak akan memilih calon itu semula walaupun parti BN secara keseluruhan dapat mentadbir negara dengan baik. Tidak mustahil calon dari PR akan menjadi pilihan ataupun calon bebas akan dipilih jika kedua-dua calon BN dan PR tersebut tidk boleh diharap.

Jika dahulu, orang awam akan lebih memilih calon dari parti politik, namun sekarang calon menjadi asas utama sebelum parti politik. Ramai wakil rakyat yang apabila menang mula lah mengumpul kekayaan dan mengabaikan rakyat dikawasan yang diwakilinya. Apabila mahu pilihanraya barulah mula menunjukkan muka dan menghulurkan bantuan. Begitulah lumrah wakil rakyat. Tidak kira dari BN atau PR, budaya ini sudah sebati dalam diri wakil rakyat. Namum bukan semua wakil rakyat yang bersikap begitu namun disebabkan nila setitik habis rosak susu sebelanga. Tangapan rakyat masih tidak dapat dikikis dikalangan wakil rakyat. Diharap tangapan ini dapat dikikis dengan bakal wakil rakyat nanti dapat menjalankan tangungjawab dan amanah yang dipikul oleh beliau.

Jika anda bertanya kepada saya siapa yang anda pilih, Parti atau Calon..Saya memilih calon dan baru parti yang diwakilinya. Jika calon bebas lebih baik, apa salah kita memilih dan memberi peluang kepada calon bebas tersebut. Tetapi harus diingat..Undi adalah RAHSIA...siapa yang saya pilih???Rahsia
These icons link to social bookmarking sites where readers can share and discover new web pages.
  • Digg
  • Sphinn
  • del.icio.us
  • Facebook
  • Mixx
  • Google
  • Furl
  • Reddit
  • Spurl
  • StumbleUpon
  • Technorati

iklan

Mangga Adds

MESEJ DARI BLOGER "MISI MUSTAHIL"

Kandungan dalam blog ini adalah sumber idea dr saya sendiri. Jika hendak berkongsi dipersilahkan dan janganlah mengambil serius benda yang dipaparkan dalam blog ini kerana blog ini adalah satu idea mustahil dilakukan..hehehe ok selamat mem"blog" semua