iklan berbayar

Iklan Berbayar


Perkahwinan diraja Britain antara Putera William dan Kate yang akan dijangka esok ataupun hari jumaat ini 29 April 2011. Seluruh pelusuk dunia terutamanya negara-negara Komenwel menanti upacara itu berlangsung. Tidak terkecuali di Malaysia. Setiap hari sebelum upacara tersebut berlangsung ada saja rancangan berkenaan di media elektronik, media cetak dan ada yang sanggup menjaja cerita perkahwinan diRaja tersebut dilaman-laman sosial. Apa yang menghairankan, kenapa cerita perkahwinan tersebut menjadi topik hangat dan menjadi ikutan seluruh rakyat di Malaysia.

Malaysia sebelum ini merupakan salah satu negara yang menjadi jajahan British pada waktu dahulu. Dan sebelum negara kita diberikan hak kemerdekaan, segala bentuk pentadbiran dan sistem kehakiman diturunkan kepada negara kita pada waktu tersebut. Tidak hairanlah kenapa sistem pentadbiran kita seperti negara British itu walaupun pada masa ini acuan pentadbiran negara kita sudah kita bentuk sepenuhnya sendiri namun acuan dan pemikiran British masih ada dalam negara kita.

Kalau tidak percaya, tengok saja perkahwinan diRaja Britian ini. Sapa di antara warga negara di Malaysia tidak mendengar atau mengikuti perkahwinan tersebut. Sampaikan ada rancangan tv membuat laporan khas dan siaran langsung Majlis Perkahwinan tersebut. Bukankah kita masih lagi dibelenggu oleh penjajah tersebut.

Belum lagi diambil kira peminat bola sepak. Rata-rata ramai peminat bole diMalaysia memilih England sebagai pasukan negara untuk diikuti dan juga mesti sekali Liga Inggeris menjadi pilihan utama ditonton tiap-tiap minggu. Padahal pasukan Englang pun tidak sekuat mana tetapi tetap juga menjadi pujaan.

Bukan itu saja. Sistem pendidikan juga turut menyumbangkan peranan pebentukan minda penjajah tersebut. B.Inggeris sebagai bahasa rasmi kedua digunakan dalam sistem pelajaran sampaikan ada dikalangan masyarakat kita yang malu mahu bercakap bahasa Malaysia kerana terlalu mengagung-agungkan B. Inggeris yang kononnya moden dan bahasa terkini.

Apa yang dikatakan ini ada benarnya. Mahu tidak mahu kita masih lagi dijajah oleh penjajah lalu. Secara tidak sedar atau pun sedar kita tidak boleh lari dari penjajah British. Dari kelakuan, pakaiaan, bahasa, makanan, sukan dan juga glamor kita tetap masih terikut-ikut budaya dan pemikiran British. Apa boleh buat rakyat Malaysia. Ini lah kita,minda kita tidak boleh berubah kerana kita tetap dijajah walau apa jua caranya kita mahu melepaskan penjajahan tersebut.

misimustahil : tetiba meluat tengok publisiti berlebih-lebih TV dinegara kita tentang perkahinan diraja tersebut. Macam tiada kah agenda lain yang boleh membantu meningkatkan pemikiran rakyat yang menontn TV dari rancangan yang mahu glamor saja..
These icons link to social bookmarking sites where readers can share and discover new web pages.
  • Digg
  • Sphinn
  • del.icio.us
  • Facebook
  • Mixx
  • Google
  • Furl
  • Reddit
  • Spurl
  • StumbleUpon
  • Technorati

iklan

Mangga Adds

MESEJ DARI BLOGER "MISI MUSTAHIL"

Kandungan dalam blog ini adalah sumber idea dr saya sendiri. Jika hendak berkongsi dipersilahkan dan janganlah mengambil serius benda yang dipaparkan dalam blog ini kerana blog ini adalah satu idea mustahil dilakukan..hehehe ok selamat mem"blog" semua